2025-11-11

När elnätet blir som en motorväg – hur vi kombinerar robusthet med smarta lösningar

När Sveriges lokala energibolag nyligen samlades för sitt Höstmöte var Lerum Energis VD Anders Zetterman en av talarna. I en tid när elbranschen pratar allt mer om digitalisering och flexibilitet, valde han att vrida perspektivet och lyfta en grundläggande fråga: Hur robust måste framtidens elnät egentligen vara?

“Flexibilitet” – den nya lösningen

Det pratas mycket om flexibilitet i elbranschen just nu. Tanken är att vi i framtiden ska använda elen smartare. Att exempelvis låta elbilen ladda när elpriset är som lägst, eller att låta värmepumpen vila när nätet är som mest belastat. På så sätt kan vi utnyttja befintliga kablar bättre – och kanske undvika att gräva upp gator för att lägga nya.

Men är det verkligen så enkelt?

– Det låter väldigt bra på pappret, men jag tror att vi ibland överskattar hur mycket vi kan styra människors vardag, säger Anders Zetterman. – Om vi förlitar oss på att appar och styrsystem ska flytta laster i tid, så måste vi också förstå vad som händer när alla vill använda el samtidigt igen.

En motorväg med köbildning

För att belysa risken med en övertro på styrning, använder Anders Zetterman gärna en liknelse.

– Jag brukar säga att elnätet kan liknas vid en motorväg, berättar han. – Flexibilitet är som en smart trafik-app som säger: “Vänta lite med att åka, det är kö just nu.” Det fungerar ett tag – men till slut måste alla iväg. Då finns risken att alla ger sig ut på vägen samtidigt, och vi får en ny, ännu värre trafikkollaps.

Det är just det här som oroar honom: att branschen bygger sin framtidsstrategi på antaganden om beteenden som inte håller i längden.

– Vi riskerar att skapa en synkroniserad effekttopp som är värre än den vi försökte undvika, säger Anders. – Vi måste bygga ett nät som klarar verkligheten.

Anders Zetterman, VD på Lerum Energi

Robusthet före flexibilitet

Under sin presentation på Lokalkraft Sveriges Höstmöte lyfte Anders sitt huvudbudskap: robusthet före flexibilitet.

– Jag vill inte att vi ska välja bort smarta lösningar, men vi måste bygga på en stabil grund först. Det är lite som att säga att vi behöver en tillräckligt bred motorväg innan vi förlitar oss på appar som ska styra trafiken.

För Lerum Energi handlar det om ansvar gentemot kunderna.

– Vår uppgift är att se till att elen alltid kommer fram, även när tekniken strular eller kundernas beteende förändras. Vi tror på en smart framtid – men vi tror ännu mer på att den framtiden måste vara robust, säger han.

Ett budskap till hela branschen

När Anders lämnade scenen hade hans ord satt spår. I en tid när branschen pratar om digitalisering, styrning och flexibilitet, var hans budskap en påminnelse om det mest grundläggande: leveranssäkerhet.

– Jag tror att vi ibland glömmer varför vi finns till. Vår uppgift är inte att bygga den smartaste appen, utan att hålla ljuset tänt – varje dag, året runt, avslutar Anders Zetterman.