Batteriparkerna ett år senare – så har det gått
För drygt ett år sedan kopplades den första stora batteriparken in i Lerum Energis elnät. Sedan dess har ytterligare en batteripark anslutits. Syftet är framför allt att stötta det nationella elsystemet, men anläggningarna har också blivit en viktig erfarenhet för oss på Lerum Energi.
När batteriparkerna invigdes var det mycket tankar på hur de skulle bidra med stödtjänster till Svenska Kraftnät för att hålla frekvensen stabil i det stora stamnätet. Nu har batterierna på 20 megawatt (MW) vardera varit i drift i drygt ett år.