Rutiner vid anslutning av ny anläggning

Här följer våra enkla rutiner som gäller mellan kund, elinstallatör och elnätsföretag vid anslutning av ny anläggning.

Förklaringar till flödet och installationsförfarandet mellan kund, elinstallatör och elnätsföretag:

  1. Fastighetsägaren/kunden skickar in Offertförfrågan av ny elanslutning eller ändring av befintlig elanslutning till elnätsföretaget.

  2. Nätägaren skickar offert på anslutningen till fastighetsägaren/kunden samt upplyser fastighetsägaren/kunden om att anlita en elinstallatör.

  3. Fastighetsägaren/kunden accepterar offerten och sänder tillbaka denna signerad till nätägaren.

  4. Nätbolaget bekräftar fastighetsägaren/kunden om mottagandet av accepterad offert.

  5. Fastighetsägaren/kunden anlitar en elinstallatör (5A i bilden) som i sin tur skickar in en detaljerad Föranmälan (5B i bilden).

  6. Elnätsföretaget skickar ett Installationsmedgivande och underlag för färdiganmälan till anlitad elinstallatör samt en kopia till fastighetsägaren/kunden.

  7. När arbetet är utfört och anläggning är klar för tillkoppling skickar elinstallatören in Färdiganmälan till elnätsföretaget.